duminică, 7 martie 2010

Hurt Locker, zi ca-i de oscar sau esti sucker

Am revazut Hurt Locker. E mai prost ca prima data si prima data mi s-a parut an average iraq movie. filmul e inept la ceva nivele.

Subiectu&ideatia: din debut ni se citeaza ca va fi vorba despre razboi si cum actioneaza el ca un drog. prin ce se sustine? prin protagonist - un actor ramplasabil prin oricine fara regrete - care-i un bombastic, mistăr fantastic, adica sufera de un eternel retour la pipait bombe. Spre fericirea lui, personajul nu mi s-a mai parut atat de acut un cocalar, un showoffache penibil ca prima oara. Acu l-am patruns, daca ma-ntelegeti. tipul e cum ar veni dezumanizat de razboi, e golit, se comporta ca un zanatic, dar in fata bombelor e dumnezeu. asta pare c-ar vrea sa ne zica filmu - ca razboiul iti spala creierii, te reeduca, te face sa functionezi doar in parametrii sai, te intemniteaza ca intr-un davy jones' locker. o fi, dar mai degraba nu e. realitatea statistica e cu totu alta, iar personajele din jur lasa sa se-nteleaga ca si-ar cam baga picioarele si ar sta sa creasca copiii pe-acasa. dar, deh, e filmul unui personaj, e drama lui, doar asa poate functiona, ca depictor de realitati in ansamblu e nulisim.

Ca structura, e o insirare permutabila dupa bunul plac (asta pentru ca personajele sunt dezvoltate anemic in fulgurante intermezo-uri, deci poti aranja piesele cam in ce ordine vrei fara sa se piarda din valoarea colajului) a situatiilor pe care le poti intalni in razboi daca ai face parte din toate corpurile de soldati in acelasi timp. flacaii sunt genii, nu genisti. factotum. functioneaza ca infanteristi, ca sniperi, ca unitate mobila, ca genisti, u name it. am tot auzit ca e un extraordinar film de suspans. trebuie sa spun ca din acest punct de vedere e la fel de plin de suspans ca si shutter island (un film bun, de altfel). tot ca paranteza, scorsese e un maestru al cadrelor, le umple, dar la construit suspans/tensiune e papagal. bigelow, tantea, a auzit ea ca daca te incapatanezi sa tot misti camera si sa mai si zoom-uiesti ca un incepator iti da cu plus la dinamism si autenticitate. e adevarat, da poate mai intai trebia sa-l vada pe greengrass la lucru in bourne ultimatum.

Nu voi insista asupra dozei de verosimil a ceea ce depicteaza filmul la nivel de actiune militara, de warfare. Am stat vreo trei ore citind comentarii de ofiteri de cariera la adresa a ceea ce se petrece in film. Ce e in film si ce e in realitate. Dupa cum va inchipuiti, viata bate filmul in sensul ca cu viata nu te joci cum se joaca filmul ca sa iasa cu caftă. Dar nu insist, am stabilit ca la capitolul complacere cu realitatea/verosimil filmul e muci. Intram in conventie si acceptam ca e vorba de o viziune la mijloc.

Filmu are si momente bune (scena apasatoare a adolescentul desfacut "la nasturi" pentru a fi dezamorsat), dar insumand e un film de pluton. Faptul ca a capatat un asemenea buzz imi trezeste unele ganduri intristatoare: 1) filmul e luat de port drapel de eternii pacifisti ai hollywoodului si de o noua america reconvertita la pace de mesianicul obama; 2) critica de film nu mai are coloana vertebrala, iar majoritatea criticilor scriu fie ca puternice instrumente de marketing (cei cu brand), fie la siguranta pentru a nu se discredita si a iesi din cercul caldut care sa-i propulseze candva in pozitia de putere.

Doar niste ganduri.

5 comentarii:

Catalin spunea...

Bine ai revenit la masa de lucru!
N-am vazut The Hurt Locker, dar nu pare a fi prea grozav din descrierea ta. However, filmul a fost pe gustul nu doar a celor care dau Oscarul; a surclasat Avatar si la alte premii. Deci Oscarul e cumva in linie cu alte aprecieri si nu a sfidat asteptarile acordind marele premiu filmului anului care evident e Avatar..

izidor spunea...

@catalin: te contrazic nitel. hurt locker a triumfat la oscaruri din 2 considerente:
1. un mesaj politic la moda (dar si un semn periculos de validare a tezismului politic antirazboi in a saptea arta de catre critica de film)
2. un vot negativ in defavoarea avatarului venit pe fondul unei discutii imbecile in jurul filmului cu cele mai mari incasari din istoria cinematografiei si a inducerii ideii ca ti-a scos banii din buzunar si ca hai sa nu-l mai legitimam ca a castigat indeajuns.

Anonim spunea...

corect! doar ca nu as zice ca este prima data cand Oscarul goes to... unde este mirarea? interesul poarta fesul...vezi intriga din AVATAR

Fotograf nunti Maria spunea...

nu inteleg d ce acest film a luat un oscar mi se pare insipid plictisitor cu alte cuvinte mediocru

Masaj erotic Alba Iulia spunea...

un film buna insa nu cred k a meritat oscarul